Aquest matí a l’Ajuntament de Santa Pola, l’alcaldessa Loreto Serrano i el cap del Districte Marítim de Santa Pola Enrique Sanmartín han signat un conveni de depòsit i custòdia del fons documental de l’Arxiu del Districte Marítim de Santa Pola, amb la finalitat de la seua conservació, custòdia, difusió i accés públic en l’Arxiu Municipal.

Es tracta d’una gran notícia per al patrimoni local ja que propícia la recuperació d’una part fonamental de la història santapolera.

L’Ajuntament de Santa Pola, a través de l’Arxiu Municipal, es compromet a garantir-ne l’aplicació del tractament tècnic i científic més adequat per a la perfecta conservació, exhibició, accés públic, difusió i custòdia.

Des que es va posar en marxa l’arxiu, s’hi han incorporat arxius i col·leccions de documents d’altres institucions locals i donacions de particulars, entre d’altres el fons de Manuel Quislant Botella, autor del Motet-Himne dedicat a la Verge de Loreto, i l’Arxiu de la Família Quislant.

Amb la desaparició de l’Ajudantia de Marina, substituïda en les seues funcions per la Capitania Marítima, els seus fons es van cedir a l’Ajuntament en la dècada dels 90 del passat segle. Es tracta fonamentalment dels “Llibres d’inscripció marítima”, que recullen entre 1859 i 1941 els registres que reflecteixen els embarcaments i l’activitat dels mariners, fins a la seua jubilació, al districte marítim que corresponia a Santa Pola. En algun cas ofereixen vertaderes cròniques de la vida laboral dels pescadors, i són una font molt útil per a completar les dades d’habitants, en un període en el qual manquem de padrons de veïns.

El Districte Marítim ha assumit part de les funcions de la desapareguda Ajudantia de Marina, de manera que li correspon per exemple, el despatx de vaixells, el registre i abanderament d’embarcacions menors, la tramitació dels expedients d’expedició de títols professionals, els expedients d’enrolament, o les autoritzacions de fondeig.
L’Arxiu és un servei municipal que, a més d’assegurar la conservació dels documents del consistori, és el departament responsable del patrimoni documental local; assumeix la protecció, difusió i la possibilitat d’incrementar la documentació històrica del municipi, amb l’objectiu de fomentar la investigació i millorar el coneixement de la nostra història.

La documentació més antiga conservada en l’Arxiu Municipal és posterior a 1835, moment en què Santa Pola aconsegueix l’autonomia municipal definitiva d’Elx. I encara que es conserva bona part de la documentació de la segona meitat del segle XIX, tenim referències de l’existència de documentació anterior.

La major part del contingut del fons municipal està integrat per documents dels últims 50 anys. Les sèries més significatives per la seua antiguitat i per la informació que aporten són sens dubte llibres d’Actes Capitulars (des de 1844), i els lligalls i llibres dels Comptes Municipals (des de 1843).

La consulta en sala està disponible per a investigadors/es i persones interessades a consultar la documentació històrica. Es pot accedir a la consulta en horari de 9 a 14 h, de dilluns a divendres. L’accés als documents en horari de vesprada, o els dissabtes al matí, es farà en les instal·lacions i en l’horari de la Biblioteca Central, prèvia reserva de la documentació que es desitge consultar.

Condicions d’accés
L’accés a la documentació és lliure, amb les limitacions imposades per la llei i per l’estat de conservació dels documents. Per a accedir als documents només és necessari emplenar un imprés de sol·licitud de consulta.

Arxiu Municipal
Carrer Obrers s/n (Polígon IN II)
Telèfon: 96 669 0342 / 96 5411100 Ext. 6080- 6081
arxiu@santapola.es

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies